Vandelanotte Vragenvuur: Hoe ziet de dag van Marketing & Communications Officer Emmely eruit?

12 december 2023

In Vandelanotte Vragenvuur leggen we telkens één medewerker het vuur aan de schenen. Zo krijg je een goed zicht op wat een job bij Vandelanotte eigenlijk inhoudt. Deze keer maak je kennis met Emmely Debonnet, Marketing & Communications Officer.

Emmely Debonnet

Dag Emmely! Kan je in enkele zinnen uitleggen wat de job inhoudt?

Het lijkt voor de hand liggend, maar veel mensen weten eigenlijk niet goed wat marketing precies is. Ik leg hen dan uit dat dit vooral gaat over waarde creëren rond een merk of dienst, in de brede zin van het woord. Ik ben verantwoordelijk voor de digital marketing. Daaronder valt bijvoorbeeld het beheer van de sociale media, maar ook videomarketing en grafisch design. Ik omschrijf mezelf graag als een creatieve duizendpoot.

Wat moet je gestudeerd hebben om de job uit te oefenen?

Ikzelf heb een diploma Marketingcommunicatie. Als marketeer moet je enige feeling hebben met het vermarkten van een product of een dienst, dus een minimale kennis van bedrijfsmanagement komt zeker van pas. Daarnaast kan je je als marketeer in veel deeldomeinen specialiseren. Zo zijn er heel wat grafische programma’s waarmee je kan leren werken, je kan je verdiepen in SEO, copywriting … de mogelijkheden zijn oneindig. Ik ben in september bijvoorbeeld gestart met een opleiding fotografie. In het kader van contentcreatie vind ik dat een belangrijke skill.

Hoe ziet jouw takenpakket eruit?

Ik start mijn dag met het openen van onze projecttool Asana. Daarin beheren we al onze to do’s. Afhankelijk van de deadlines, ga ik aan de slag. Dat kan grafisch werk zijn, social media posts voorbereiden, online campagnes opzetten ... We organiseren met ons team ook events en webinars, zowel intern als extern. Wat ik het liefste doe? Als ik er iets moet uitpikken, dan is het de montage van video’s en podcasts. Ik heb ook het gevoel dat ik me daarin nog verder kan ontwikkelen. Daarnaast ben ik graag bezig met onze social media, denk maar aan het opzetten van een betalende campagne of het maken van organische content.

Wat vind je het leukste aan je job?

De veelzijdigheid en de autonomie. Tijdens mijn periode bij Vandelanotte heb ik al van heel wat takken binnen marketing mogen proeven. Ondertussen ken ik mijn sterktes en kan ik ook zelf projecten leiden. Die autonomie vind ik fijn. Vandelanotte is een sterk groeiend en innovatief bedrijf, er zijn dus nog heel wat opportuniteiten om met onze MarCom-afdeling verdere stappen te zetten.

Kom je veel in contact met andere afdelingen?

Wij ondersteunen de andere afdelingen door content te maken of events te organiseren, dus er is wel een wisselwerking. Met de collega’s van hr werken we nog iets nauwer samen om onze employer branding vorm te geven. Daarbij vergeten we ook onze interne employer branding niet. Doorheen het jaar voorzien we acties om de bestaande ‘community’ te versterken. Die persoonlijke/menselijke kant van marketing vind ik enorm interessant.

Hoe zou je iemand overtuigen om voor een job bij Vandelanotte gaan?

Vanuit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat je bij Vandelanotte echt de kans krijgt om je talenten te ontwikkelen. Als ik terugkijk naar het begin van mijn carrière, kan ik toch wel zeggen dat ik op professioneel en persoonlijk vlak sterk gegroeid ben. Ik kreeg de kans om opleidingen te volgen, projecten te leiden en me te verdiepen in mijn interesseveld. Die mix geeft voldoening. In een relatief grote onderneming sta je toch dicht bij de collega’s. Er zijn korte communicatiekanalen en er staat altijd wel iemand van een andere afdeling klaar om te helpen. Ook op de Vandelanotte feestjes is het leuk om met alle collega’s samen een dansje te placeren en elkaar beter te leren kennen. Niet twijfelen dus!

Heeft het verhaal van Emmely je geïnspireerd? Check snel onze vacatures en misschien vervoeg jij binnenkort ons team.